Kereséshez kattintson ide

A legfontosabb tudnivalók az aquaplaningról

A gumiabroncs egyik fő funkciója a futófelület által biztosított vízelvezető képesség megőrzése nedves úton való közlekedéskor.

Hogyan keletkezik az aquaplaning?

Aquaplaning akkor keletkezik, amikor a víz beszűrödik a gumik és az úttest közé. A víz összegyűlik a gumicsatornákban, és vízfilm keletkezik. A túl nagy nyomás miatt a víz többé nem vezetődik el, így az abroncs elveszti érintkezését az útfelülettel. A jármű ekkor kormányozhatatlanná válik.

Mi okozza?

Az aquaplaning egyik fő oka az abroncs elhasználódása. Minél kopottabbak a gumik, azaz minél sekélyebb a mintázat, annál nehezebb a megnövekedett vízmennyiség elvezetése. Ekkor a gumi és az útfelület közti kapcsolat (tapadás) minimálisra csökken, mely magas aquaplaning kockázattal jár főleg kanyarodás, fékezés, vagy gyorsulás közben.

Aquaplaningot megelőző különböző fázisok bemutatása
aquaplaning
1. fázis
Mérsékelt eső, állandó sebesség: az aquaplaning kockázata alacsony. A vízelvezetés hatékony, a futófelület és az út közti érintkezési felület optimális.
2. fázis
Mérsékeltebb vízelvezetés, magasabb sebesség, az úttesten egyre több a víz. A guminak nehézséget okoz a víz kiszorítása.
3. fázis
Az abroncs futófelületét elárasztja a víz, vastag vízfilm keletkezik az út és a futó között. A víz nem vezetődik el. A gumi már nem tapad le, hanem úszik a vízen.

Alulfújt gumi következményei

Egy alulfújt gumi magasabb aquaplaning kockázatot jelent.

Guminyomás Gyorsaság Magyarázat
2.4 bar (35psi) 0 km/h A teljes felfekvési felület (sötét rész a képen) érintkezik az úttal.
2.4 bar (35 psi) 100 km/h A felfekvési zóna csökken, de az abroncs csatornázottságának köszönhetően a vízelvezetés megfelelő.
2 bar (30 psi)100 km/h Az úttesttel kisebb felületen érintkezik a gumi futója. Jelentős aquaplaning veszély.
1.7 bar (25 psi) 100 km/h A víz beszűrődik a gumi alá. Ez utóbbi már alig érintkezik az úttesttel, és ez az aquaplaning. Az autó ekkor kormányozhatatlanná válik.