Autógumik
Motor gumik
Quad gumik
Lemezfelni
Alufelni
Felni + gumi szett
Hóláncok
Kiegyensúlyozás
Felfújás
Szerszámok és állványok
Javítás
Akkumulátor
Olajok
Tartozékok
Abroncsnyomás-ellenőrző (TPMS)
Szerelés - csavarozás
Adalékanyagok
Útmutató
Szállítás és szerelés
Partner
Fiókom
Kapcsolat
A gumiabroncs egyik fő funkciója a futófelület által biztosított vízelvezető képesség megőrzése nedves úton való közlekedéskor.
Aquaplaning akkor keletkezik, amikor a víz beszűrödik a gumik és az úttest közé. A víz összegyűlik a gumicsatornákban, és vízfilm keletkezik. A túl nagy nyomás miatt a víz többé nem vezetődik el, így az abroncs elveszti érintkezését az útfelülettel. A jármű ekkor kormányozhatatlanná válik.
Az aquaplaning egyik fő oka az abroncs elhasználódása. Minél kopottabbak a gumik, azaz minél sekélyebb a mintázat, annál nehezebb a megnövekedett vízmennyiség elvezetése. Ekkor a gumi és az útfelület közti kapcsolat (tapadás) minimálisra csökken, mely magas aquaplaning kockázattal jár főleg kanyarodás, fékezés, vagy gyorsulás közben.
Aquaplaningot megelőző különböző fázisok bemutatásaEgy alulfújt gumi magasabb aquaplaning kockázatot jelent.
Guminyomás | Gyorsaság | Magyarázat | |
---|---|---|---|
2.4 bar (35psi) | 0 km/h | A teljes felfekvési felület (sötét rész a képen) érintkezik az úttal. | |
2.4 bar (35 psi) | 100 km/h | A felfekvési zóna csökken, de az abroncs csatornázottságának köszönhetően a vízelvezetés megfelelő. | |
2 bar (30 psi) | 100 km/h | Az úttesttel kisebb felületen érintkezik a gumi futója. Jelentős aquaplaning veszély. | |
1.7 bar (25 psi) | 100 km/h | A víz beszűrődik a gumi alá. Ez utóbbi már alig érintkezik az úttesttel, és ez az aquaplaning. Az autó ekkor kormányozhatatlanná válik. |
Autógumik