Kereséshez kattintson ide

Abroncsok kopása

1. Mintaárkok előírt mélysége, kopásjelzők

Az abroncsok hatékony vízelvezetése érdekében az európai szabályozás minimális mintaárok mélységet ír elő. Ez országonként változó, de általában 1,6 mm-ben rögzített - Magyarországon is.

A legtöbb abroncson a futófelület mintaárkaiban található a kopásjelző, mely figyelmezteti a vezetőt, ha eljött a gumicsere ideje.

gumi kopásjelző

Az abroncskopás mérésére más megoldások is léteznek:

  • A számjeles kopásjelzőnél több számot vágnak a futófelületre, melyek fokozatosan eltűnnek.
  • Színváltozás. A belső gumikeverék élénk narancssárga színűre vált, amikor a gumi elhasználódott.
  • Profilmélységmérő (megvásárolható minden autósboltban)

2. Gumikopás: probléma vizsgálata

Ha a futófelület abnormális kopását tapasztaljuk, fontos feladat az esetleges kiváltó okok meghatározása. Az ok nagyon gyakran a rossz (nem elegendő, vagy túl magas) guminyomás, de más okok (mechanikai rendellenesség - kerékpárhuzam, centírozás, felfüggesztés, futómű) is közrejátszhatnak az abroncs idő előtti kopásában.

Rendellenes kopásCauses
A vállak (a futófelület szélei) nagyobb mértékben kopnak, mint a futó közepe.

gumi vállak
Alulfújt gumi
A kerekeket régóta nem cserélték át
Kanyarodás túl magas sebességgel
Felnik és gumik nem jól illeszkednek
A futófelület közepe nagyobb mértékben kopik, mint a vállak.

futó közepének kopása
Túlfújt gumi
Felnik és gumik nem jól illeszkednek
A kerekeket régóta nem cserélték át
Az abroncs féloldalasan kopik.

féloldalas kopás
A kerekeket régóta nem cserélték át
Rosszul beállított kerekek, geometriai, vagy kerékpárhuzam probléma
Abnormális kopás a futófelület egy (vagy több) adott pontján.

abnormális kopás
A felfüggesztés kapcsolódási pontjainak rossz állapota
Nem megfelelő kerékegyensúly
Erőteljes fékezés, vagy indulás
Alulfújt gumi
Átlós kopás

átlós kopás
Rosszul beállított kerekek, geometriai, kerékpárhuzam probléma
Alulfújt gumi
A kerekeket régóta nem cserélték át
Rossz centírozás

3. VAI (Indicateur visuel d’alignement) előnyei

A gumik korai kopása hibás futóműbeállítás következménye is lehet. A vizuális futómű ellenőrző (VAI) eszközzel minden egyes keréken külön mérhető a helyes párhuzam elektromos mérőberendezés nélkül. A VAI öt pár gumibarázdából áll, melyeket a vállakra kell helyezni. Néhány ezer km után az egytől négy milliméterig terjedő skálán leolvasható, hogy egy tengely két oldalán megegyező mértékű-e a gumikopás.

VAI vizuális párhuzamellenőrzés

Bejáratás

Kell-e koptatással bejáratni a személyautó abroncsokat?

Igen, fontos az abroncsok enyhe koptatása.

A gyártás során a gumikat síkosító anyaggal vonják be a présformából való kiemeléshez. Némi ragadásgátló ezért még vásárláskor is jelen van a gumin.

Az első kilométereket (200-400 km) ezért alacsony sebességgel kell megtenni az új abronccsal.

Márka és profil szerint eltérően viselkednek az abroncsok, ezért szánja rá az időt arra, hogy hozzászokjék az új gumikhoz.

Új gumik felszerelése után az első időkben ezért kerülje az erőteljes fékezéseket, és gyorsulásokat.