Az abroncsok hatékony vízelvezetése érdekében az európai szabályozás minimális mintaárok mélységet ír elő. Ez országonként változó, de általában 1,6 mm-ben rögzített - Magyarországon is.
A legtöbb abroncson a futófelület mintaárkaiban található a kopásjelző, mely figyelmezteti a vezetőt, ha eljött a gumicsere ideje.
Az abroncskopás mérésére más megoldások is léteznek:
Ha a futófelület abnormális kopását tapasztaljuk, fontos feladat az esetleges kiváltó okok meghatározása. Az ok nagyon gyakran a rossz (nem elegendő, vagy túl magas) guminyomás, de más okok (mechanikai rendellenesség - kerékpárhuzam, centírozás, felfüggesztés, futómű) is közrejátszhatnak az abroncs idő előtti kopásában.
Rendellenes kopás | Causes |
---|---|
A vállak (a futófelület szélei) nagyobb mértékben kopnak, mint a futó közepe. |
Alulfújt gumi |
A kerekeket régóta nem cserélték át | |
Kanyarodás túl magas sebességgel | |
Felnik és gumik nem jól illeszkednek | |
A futófelület közepe nagyobb mértékben kopik, mint a vállak. |
Túlfújt gumi |
Felnik és gumik nem jól illeszkednek | |
A kerekeket régóta nem cserélték át | |
Az abroncs féloldalasan kopik. |
A kerekeket régóta nem cserélték át |
Rosszul beállított kerekek, geometriai, vagy kerékpárhuzam probléma | |
Abnormális kopás a futófelület egy (vagy több) adott pontján. |
A felfüggesztés kapcsolódási pontjainak rossz állapota |
Nem megfelelő kerékegyensúly | |
Erőteljes fékezés, vagy indulás | |
Alulfújt gumi | |
Átlós kopás |
Rosszul beállított kerekek, geometriai, kerékpárhuzam probléma |
Alulfújt gumi | |
A kerekeket régóta nem cserélték át | |
Rossz centírozás |
A gumik korai kopása hibás futóműbeállítás következménye is lehet. A vizuális futómű ellenőrző (VAI) eszközzel minden egyes keréken külön mérhető a helyes párhuzam elektromos mérőberendezés nélkül. A VAI öt pár gumibarázdából áll, melyeket a vállakra kell helyezni. Néhány ezer km után az egytől négy milliméterig terjedő skálán leolvasható, hogy egy tengely két oldalán megegyező mértékű-e a gumikopás.
Igen, fontos az abroncsok enyhe koptatása.
A gyártás során a gumikat síkosító anyaggal vonják be a présformából való kiemeléshez. Némi ragadásgátló ezért még vásárláskor is jelen van a gumin.
Az első kilométereket (200-400 km) ezért alacsony sebességgel kell megtenni az új abronccsal.
Márka és profil szerint eltérően viselkednek az abroncsok, ezért szánja rá az időt arra, hogy hozzászokjék az új gumikhoz.
Új gumik felszerelése után az első időkben ezért kerülje az erőteljes fékezéseket, és gyorsulásokat.