Autógumik
Motor gumik
Quad gumik
Lemezfelni
Alufelni
Felni + gumi szett
Hóláncok
Kiegyensúlyozás
Felfújás
Szerszámok és állványok
Javítás
Akkumulátor
Olajok
Tartozékok
Abroncsnyomás-ellenőrző (TPMS)
Szerelés - csavarozás
Adalékanyagok
Útmutató
Szállítás és szerelés
Partner
Fiókom
Kapcsolat
Ha cserélni szeretné felnijeit, akár sérülés miatt, akár mert új külsőt kíván adni autójának, több kérdésen kell elgondolkodnia:
A keréktárcsák olyan termékek, melyek szépsége akár lélegzetelállító lehet, ám jellemzőiket gyakran homály fedi. Vegyük legelőször a felépítésüket: a mindennapi szóhasználatban felnit mondunk a tárgy egészének megnevezésére. Ugyanakkor tény, hogy vannak egyetlen darabból gyártott kerékpántok, ezek az egyrészes felnik (ezek a legelterjedtebbek), és vannak a többrészes felnik, melyek több elem összeállításával készülnek: középső gyűrű, belső perem, külső perem.
A többrészes keréktárcsák két, vagy három modulból állnak, melyek összeszerelve alkotják a teljes felnit.
A többrészes keréktárcsákat különböző eljárásokkal készítik. A középső rész vagy kovácsolt, vagy folyatásos technológiával készül. A 3 részes felnik külső pereme gyakran alumínium, de magnézium ötvözetből is készülhet.
Különböző felhasználási célokat szolgáló, egyedi keréktárcsákat lehet így összeállítani. Ezt a felnitípust eredetileg versenyautókra fejlesztették ki, használatuk később "demokratizálódott", és terjedt el a tuningrajongók körében.
A többrészes keréktárcsák a felsőkategóriás piacon vannak jelen. Rugalmasan alkalmazkodnak, ezért szokatlan méretű autókhoz is megfelelnek, illetve a tuningozási igényeket is jobban kielégítik.
A tárcsák kiöntése úgy történik, hogy folyékony alumíniumot öntenek egy, speciálisan erre a célra gyártott formába. Ennek több módszere van. Bár ránézésre egyszerűnek tűnnek a felnik, ez ne tévessze meg önt, megmunkálásuk mesterfokú szakértelmet követel.
A gravitációs öntés a forma folyatásának legegyszerűbb módszere. A forma kiöntése egyszerűen a gravitáció felhasználásával történik.
A gravitációs öntés fő előnye először is az alacsony költség. Jó módszer akkor is, ha a formatervezés szempontja felülírja a súlykérdést.
Mivel ez az eljárás csupán a gravitáció jelenségén alapszik, az ilyen típusú alumínium keréktárcsa tömörsége elmarad más eljárás szerint gyártottakétól.
Az ilyen felniknek lényegében nagyobb tömegre van szükségük ahhoz, hogy megfeleljenek a terhelési követelményeknek.
Kisnyomású öntésnél az alumíniumot a gravitációs öntéshez képest gyorsabban, alacsony nyomással lövik be a formába. Az anyag mechanikai tulajdonságai a nagyobb tömörség miatt javulnak.
A gravitációs öntéshez viszonyítva ennek a módszernek már valamivel magasabb a gyártási költsége. Mindazonáltal napjainkban ez a gyártási eljárás a legelterjedtebb az ötvözet felnik esetében.
Néhány keréktárcsagyártó magasabb nyomást alkalmaz a felni súlyának csökkentéséhez, de ez emeli a gyártási költségeket.
A cserefelni piacon az alacsony nyomáson öntött felni a legkeresettebb, kielégítő súly-terhelhetőség arányuknak köszönhetően.
Ez a csúcstechnológia az alacsony nyomású öntőgép módszeréből indul ki. A második fázisban egy speciális géppel a formát megpörgetik és kívülről felmelegítik, miközben a tárcsa peremrészére görgőfejek nyomódnak, és azt préselve feszítik egy irányba, ahogy azt a korongozó fazekas teszi.
A meleg, a nyomás és a rotáció együttes kombinációjával a keréktárcsa pereme hasonló teherbírású lesz, mint a kovácsolt felnié, miközben az eljárás annál lényegesen gazdaságosabb.
Az O·Z hosszú éveken keresztül alkalmazta ezt a technológiát Forma-1-es keréktárcsák gyártásához.
A HLT gyártású cserefelni a legbeszédesebb példa a hideg folyatással gyártott tárcsákra.
A HLT technológia kizárólagos alkalmazója az O·Z, aki annak titkát mind a mai napig titokban tartja.
Annyit érdemes tudni, hogy a gyártók a kovácsolt alumíniumtárcsa minőségszintjét igyekeznek minél jobban megközelíteni az azt igénylő iszonyatos költségek kordában tartásával egyidejűleg.
Ez a felnik csúcskategóriája.
A kovácsolt felnit nagyon magas nyomáson egyetlen alumíniumtömbből állítják elő.
A végtermék nagyon tömör és rendkívül ellenálló, ezért a kovácsolt felnik hihetetlenül alacsony súlyúak.
Ez az anyag a deformálódás miatt bekövetkező szálelrendezésnek, és a fémkristályok orientációjának módosulásával magyarázható, ami megerősíti a végtermék szerkezetét.
Ezek a keréktárcsák luxusterméknek számítanak a felhasznált szerszámok, berendezések, és a fejlesztési költségek miatt.
Mint korábban írtuk, a többrészes felnik gyártási módszerei semmiben sem különböznek a fentiektől, csupán abban, hogy az egyes elemek külön készülnek.
Ez számtalan gyártási eljárás és alapanyag kombinációt tesz lehetővé. Lehet például olyan keréktárcsánk, aminek a középső gyűrűje öntött magnézium, a pereme pedig kovácsolt alumínium...