Fő keréktárcsa típusok

Ha cserélni szeretné felnijeit, akár sérülés miatt, akár mert új külsőt kíván adni autójának, több kérdésen kell elgondolkodnia:

Milyen különböző keréktárcsa típusok léteznek?

A keréktárcsák olyan termékek, melyek szépsége akár lélegzetelállító lehet, ám jellemzőiket gyakran homály fedi. Vegyük legelőször a felépítésüket: a mindennapi szóhasználatban felnit mondunk a tárgy egészének megnevezésére. Ugyanakkor tény, hogy vannak egyetlen darabból gyártott kerékpántok, ezek az egyrészes felnik (ezek a legelterjedtebbek), és vannak a többrészes felnik, melyek több elem összeállításával készülnek: középső gyűrű, belső perem, külső perem.

A többrészes keréktárcsák két, vagy három modulból állnak, melyek összeszerelve alkotják a teljes felnit.


A többrészes keréktárcsákat különböző eljárásokkal készítik. A középső rész vagy kovácsolt, vagy folyatásos technológiával készül. A 3 részes felnik külső pereme gyakran alumínium, de magnézium ötvözetből is készülhet.

Különböző felhasználási célokat szolgáló, egyedi keréktárcsákat lehet így összeállítani. Ezt a felnitípust eredetileg versenyautókra fejlesztették ki, használatuk később "demokratizálódott", és terjedt el a tuningrajongók körében.

A többrészes keréktárcsák a felsőkategóriás piacon vannak jelen. Rugalmasan alkalmazkodnak, ezért szokatlan méretű autókhoz is megfelelnek, illetve a tuningozási igényeket is jobban kielégítik.

Milyen gyártási eljárásokkal készülnek a keréktárcsák?

Egyrészes keréktárcsák

A tárcsák kiöntése úgy történik, hogy folyékony alumíniumot öntenek egy, speciálisan erre a célra gyártott formába. Ennek több módszere van. Bár ránézésre egyszerűnek tűnnek a felnik, ez ne tévessze meg önt, megmunkálásuk mesterfokú szakértelmet követel.

Gravitációs öntés.

A gravitációs öntés a forma folyatásának legegyszerűbb módszere. A forma kiöntése egyszerűen a gravitáció felhasználásával történik.

A gravitációs öntés fő előnye először is az alacsony költség. Jó módszer akkor is, ha a formatervezés szempontja felülírja a súlykérdést.

Mivel ez az eljárás csupán a gravitáció jelenségén alapszik, az ilyen típusú alumínium keréktárcsa tömörsége elmarad más eljárás szerint gyártottakétól.

Az ilyen felniknek lényegében nagyobb tömegre van szükségük ahhoz, hogy megfeleljenek a terhelési követelményeknek.

Alacsony nyomású öntés.

Kisnyomású öntésnél az alumíniumot a gravitációs öntéshez képest gyorsabban, alacsony nyomással lövik be a formába. Az anyag mechanikai tulajdonságai a nagyobb tömörség miatt javulnak.

A gravitációs öntéshez viszonyítva ennek a módszernek már valamivel magasabb a gyártási költsége. Mindazonáltal napjainkban ez a gyártási eljárás a legelterjedtebb az ötvözet felnik esetében.

Néhány keréktárcsagyártó magasabb nyomást alkalmaz a felni súlyának csökkentéséhez, de ez emeli a gyártási költségeket.

A cserefelni piacon az alacsony nyomáson öntött felni a legkeresettebb, kielégítő súly-terhelhetőség arányuknak köszönhetően.

Préskovácsolás, vagy hideg folyatásos technológia.

Ez a csúcstechnológia az alacsony nyomású öntőgép módszeréből indul ki. A második fázisban egy speciális géppel a formát megpörgetik és kívülről felmelegítik, miközben a tárcsa peremrészére görgőfejek nyomódnak, és azt préselve feszítik egy irányba, ahogy azt a korongozó fazekas teszi.

A meleg, a nyomás és a rotáció együttes kombinációjával a keréktárcsa pereme hasonló teherbírású lesz, mint a kovácsolt felnié, miközben az eljárás annál lényegesen gazdaságosabb.

Az O·Z hosszú éveken keresztül alkalmazta ezt a technológiát Forma-1-es keréktárcsák gyártásához.

A HLT gyártású cserefelni a legbeszédesebb példa a hideg folyatással gyártott tárcsákra.

A HLT technológia kizárólagos alkalmazója az O·Z, aki annak titkát mind a mai napig titokban tartja.

Annyit érdemes tudni, hogy a gyártók a kovácsolt alumíniumtárcsa minőségszintjét igyekeznek minél jobban megközelíteni az azt igénylő iszonyatos költségek kordában tartásával egyidejűleg.

Kovácsolt keréktárcsa.

Ez a felnik csúcskategóriája.

A kovácsolt felnit nagyon magas nyomáson egyetlen alumíniumtömbből állítják elő.

A végtermék nagyon tömör és rendkívül ellenálló, ezért a kovácsolt felnik hihetetlenül alacsony súlyúak.

Ez az anyag a deformálódás miatt bekövetkező szálelrendezésnek, és a fémkristályok orientációjának módosulásával magyarázható, ami megerősíti a végtermék szerkezetét.

Ezek a keréktárcsák luxusterméknek számítanak a felhasznált szerszámok, berendezések, és a fejlesztési költségek miatt.

Többrészes keréktárcsák

Mint korábban írtuk, a többrészes felnik gyártási módszerei semmiben sem különböznek a fentiektől, csupán abban, hogy az egyes elemek külön készülnek.

Ez számtalan gyártási eljárás és alapanyag kombinációt tesz lehetővé. Lehet például olyan keréktárcsánk, aminek a középső gyűrűje öntött magnézium, a pereme pedig kovácsolt alumínium...


LiveChat
Whatsapp Messenger