Kereséshez kattintson ide

A felnik súlyának hatása

Ugyanolyan hatással van-e a felnik és az utastér súlya a gépjármű teljesítményére? Más szóval, a jármű kerekeinek 5 kg súlynyeresége összehasonlítható-e egy könnyebb utastér 5 kg súlynyereségével? Nem, mert a kerék (felni és gumi) olyan nem felfüggesztett, vagyis rugózatlan tömeg, melyre két erő hat:

  • Áttételi energia, mert a kerék előre halad.
  • Forgási energia, mert forog.

A rugózatlan tömeg a gépjármű olyan része, mely az úttest hullámzását követi. Az 1 kg rugózatlan tömegelőny több kilogrammnyi rugózott tömegnek felel meg.

A nyári teljesítmény optimalizálásához először is járműve rugózatlan tömegét csökkentse, mellyel javítja a gyorsulást, a fékezést, az úttartást, a vezetési érzetet, és csökkenti a fogyasztást.

A téli teljesítmény optimalizálásához a tapadás a lényeg. Jobb, ha a kerekek nehezebbek, mert ezzel javít a tapadási képességen, és az útartáson, hiszen a kerék és a talaj közti kapcsolati erő megnő. Ezért van az, hogy sokan használnak télen lemezfelnit, ami általában nehezebb, illetve nyáron alumínium felnit.

Gyorsulás, és fékezés

Minél nehezebb a kerék, annál nagyobb erő szükséges a megmozdításához, és lefékezéséhez.

A nehéz kerék magasabb motornyomatékot igényel, ami lassítja a gyorsulást. Fordítva is igaz, a könnyebb kerék jobban gyorsul.

Könnyebb lefékezni egy 1 kg súlyú, forgó kereket, mint egy 100 kg-osat, mert ez előbbi kevesebb tehetetlenséget generál. Minél nehezebb a kerék, annyival csökken a fékezés hatékonysága.

Fogyasztás

Az autó üzemanyag-fogyasztása részben attól függ, hogy gyorsításhoz mekkora energiát kell kifejtenie a motornak.

Amint az előbb láthattuk, a könnyebb kerék alacsonyabb energiafelhasználással gyorsul.

Könnyű kerekekkel tehát ugyanakkora gyorsuláshoz a motornak kevesebbet kell dolgoznia, ami üzemanyag-megtakarítást jelent.

Egyéb teljesítménymutatók

A keréktárcsának nem csupán a súlya játszhat közre autója teljesítményének javításában.

  • Felni keménysége: minél keményebb a felni, annál kisebb a deflexió jelensége (az abroncs terhelt, és terheletlen sugara közti eltérés) kanyarodás közben.
  • Hőelvezetés: a kerékpántok alapanyagául szolgáló fémek kiváló hővezetők. A fémek jobban elvezetik a fékek általt termelt hőt, és ezáltal csökkentik a túlmelegedés veszélyét.