Autógumik
Motor gumik
Quad gumik
Lemezfelni
Alufelni
Felni + gumi szett
Hóláncok
Kiegyensúlyozás
Felfújás
Szerszámok és állványok
Javítás
Akkumulátor
Olajok
Tartozékok
Abroncsnyomás-ellenőrző (TPMS)
Szerelés - csavarozás
Adalékanyagok
Útmutató
Szállítás és szerelés
Partner
Fiókom
Kapcsolat
Mit jelent gumi betétrétege?
Az abroncs terhelhetőségének növeléséhez alapvető fontosságú a szövetváz (karkasz) struktúrája. A betétek a szövetváz egészét beborító, szintetikus (kevlár, nylon, poliészter) kordszövet rétegek, melyek peremtől peremig futnak. Az abroncs stratégiai pontjain helyezkednek el.
Az egyes abroncsokban a betétrétegek különböző fokban helyezkednek el egymáson. Ez az a tulajdonság, mely megkülönbözteti egymástól a diagonál (ahol a szövetbetét rétegek 55 fokban váltakozva helyezkednek el) és a diagonál (itt a szövetbetét rétegek 90 fokos szöget zárnak be a futófelület középvonalához viszonyítva) felépítésű gumikat.
Napjainkra a radiál felépítésű abroncsok kiszorították a diagonál gumikat, néhány speciális célú használatot kivéve.
A technológia fejlődésének és a szintetikus szálak feltalálásával a szövetbetét alapanyagát is elkezdték továbbfejleszteni.
Az abroncs oldalfalán jelölt terhelési index/rétegszám azt mutatja, hogy mekkora az a legnagyobb terhelés, melyet a gyártó által előírt guminyomáson az abroncs elbír.
A személyautó (turista) abroncsok terhelési indexe számokból áll, míg a haszongépjármű (teher) abroncsoké betűkből (minél közelebb áll az index a Z betűhöz, annál terhelhetőbb a gumi, azaz magasabb nyomással jelentősebb terhet is elbír).
A terhelési index elterjedése előtt a betétrétegek valós számát használták a terhelhetőség kifejezésére. Minél több betétréteg volt az abroncsban, annál ellenállóbb volt a szövetváz.
Ma a terhelési index nem a rétegek pontos számát jelenti az övzóna alatt, hanem a régi diagonál abroncsok különböző rétegszámaival megegyező terhelhetőséget.
A ma használt turista gumik csak egy, vagy két betétréteget tartalmaznak. Az építőipari munkagépek gumijainak terhelési indexével (10, 12, vagy 14 réteg) megegyező haszongépjármű gumikban valójában 2, vagy 3 kordbetét, vagy egy acél övbetét van.
Mivel a turista gumik standard teher szállítására lettek kifejlesztve, ezért az oldalfalon erre vonatkozó információ vagy nem található, vagy egyszerűen csak az SL (Standard Load) jelzés van feltüntetve.
Szövetbesorolás és maximális nyomás európai megfelelőségi rendszere/ Turista | ||
---|---|---|
Terhelési index | Rövidítés | Maximális nyomás |
Standard teher | SL | 2.45 bars |
Megerősített teher | XL | 2.8 bars |
Szövetbesorolás és maximális nyomás európai megfelelőségi rendszere/ Teher | ||
---|---|---|
Terhelési index | Szövetbesorolás | Maximális nyomás |
B | 4 | 2.45 bar |
C | 6 | 3.35 bar |
D | 8 | 4.35 bar |
E | 10 | 5.30 bar |
F | 12 | 6.30 bar |
Mezőgazdasági gumik