Abroncs betétszám, és terhelési index

Mit jelent gumi betétrétege?

Az abroncs terhelhetőségének növeléséhez alapvető fontosságú a szövetváz (karkasz) struktúrája. A betétek a szövetváz egészét beborító, szintetikus (kevlár, nylon, poliészter) kordszövet rétegek, melyek peremtől peremig futnak. Az abroncs stratégiai pontjain helyezkednek el.

  • Közvetlen kapcsolatban a peremmel a felnihez való dörzsölődés ellen.
  • A dupla szintetikus gumi légzáró réteg fölött, amely tömlő nélküli gumikban a tömlő szerepét játssza.

Az egyes abroncsokban a betétrétegek különböző fokban helyezkednek el egymáson. Ez az a tulajdonság, mely megkülönbözteti egymástól a diagonál (ahol a szövetbetét rétegek 55 fokban váltakozva helyezkednek el) és a diagonál (itt a szövetbetét rétegek 90 fokos szöget zárnak be a futófelület középvonalához viszonyítva) felépítésű gumikat.



Napjainkra a radiál felépítésű abroncsok kiszorították a diagonál gumikat, néhány speciális célú használatot kivéve.

A technológia fejlődésének és a szintetikus szálak feltalálásával a szövetbetét alapanyagát is elkezdték továbbfejleszteni.

Az abroncs oldalfalán jelölt terhelési index/rétegszám azt mutatja, hogy mekkora az a legnagyobb terhelés, melyet a gyártó által előírt guminyomáson az abroncs elbír.

A személyautó (turista) abroncsok terhelési indexe számokból áll, míg a haszongépjármű (teher) abroncsoké betűkből (minél közelebb áll az index a Z betűhöz, annál terhelhetőbb a gumi, azaz magasabb nyomással jelentősebb terhet is elbír).

A terhelési index elterjedése előtt a betétrétegek valós számát használták a terhelhetőség kifejezésére. Minél több betétréteg volt az abroncsban, annál ellenállóbb volt a szövetváz.

Ma a terhelési index nem a rétegek pontos számát jelenti az övzóna alatt, hanem a régi diagonál abroncsok különböző rétegszámaival megegyező terhelhetőséget.

A ma használt turista gumik csak egy, vagy két betétréteget tartalmaznak. Az építőipari munkagépek gumijainak terhelési indexével (10, 12, vagy 14 réteg) megegyező haszongépjármű gumikban valójában 2, vagy 3 kordbetét, vagy egy acél övbetét van.

Mivel a turista gumik standard teher szállítására lettek kifejlesztve, ezért az oldalfalon erre vonatkozó információ vagy nem található, vagy egyszerűen csak az SL (Standard Load) jelzés van feltüntetve.


Szövetbesorolás és maximális nyomás európai megfelelőségi rendszere/ Turista
Terhelési indexRövidítésMaximális nyomás
Standard teherSL2.45 bars
Megerősített teherXL2.8 bars
Szövetbesorolás és maximális nyomás európai megfelelőségi rendszere/ Teher
Terhelési indexSzövetbesorolásMaximális nyomás
B42.45 bar
C63.35 bar
D84.35 bar
E105.30 bar
F126.30 bar