Kereséshez kattintson ide

Repedések, és a gumi öregedése

Azt már tudjuk, hogy ha a futómintázat magassága nem éri el az 1,6 mm-t, akkor balesetmegelőzés miatt elsőrendű feladat a gumicsere.

Van-e még olyan feltétel, melynek fennállása elegendő ok az abroncs cseréjére? A tény, hogy egy gumit 5 éve gyártottak, automatikusan azt jelenti, hogy le kell cserélni?

Egy gumi élettartama nagymértékben függ a használattól, és az időjárási körülményektől. Ideális körülmények között egy gumi élettartama 5 évnél is hosszabb is lehet, illetve több, mint 60 000 km-t is képes futni. Ehhez a teljesítményhez az alábbiak kombinációja kell:

  • Rendszeresen ellenőrzött, optimális guminyomás
  • Tökéletes geometria
  • Minden 10 000 km után elvégezni a gumik áthelyezésével kapcsolatos tennivalókat
  • Ideális parkolási körülmények (hűvös levegő, lehető legkevesebb közvetlen napfény)
  • Temperált időjárás

Igen ám, de esetleges ideális körülmények ellenére a kaucsuk az évek múlásával változik, és repedésekre leszünk figyelmesek a gumi oldalfalán, vagy a mintázatok tövében.

Mi okozza a repedéseket?

Az abroncsok folyamatosan, nagy igénybevételnek vannak kitéve. Jelentős hőmérsékletingadozásokat kell elviselniük, és a gördülés, a szennyeződés, a fékpor, stb. szünet nélkül károsítják. Mindez hozzájárul a kaucsuk kikezdéséhez annak ellenére, hogy a gumik védőlakkal bevonva kerülnek kereskedelmi forgalomba. A nap mint nap elszenvedett káros hatások legláthatóbb következménye a kaucsuk rugalmasságának csökkenése, és a repedések. Ez utóbbiak megjelenésének késleltetése a gumik előírásszerű használatával lehetséges.

Veszélyeztetik a biztonságomat ezek a repedések?

Mindaddig, amíg csupán felületi repedésekről van szó, nem jelentenek azonnali veszélyt biztonságára. Mindazonáltal, ezek a mikrohasadások a kaucsuk nagymértékű elöregedését mutatják. A rugalmasság csökkenése az abroncs minden teljesítménymutatójára kihat. Ekkor pedig már helyénvaló a csere.