Autógumik
Motor gumik
Quad gumik
Lemezfelni
Alufelni
Felni + gumi szett
Hóláncok
Kiegyensúlyozás
Felfújás
Szerszámok és állványok
Javítás
Akkumulátor
Olajok
Tartozékok
Abroncsnyomás-ellenőrző (TPMS)
Szerelés - csavarozás
Adalékanyagok
Útmutató
Szállítás és szerelés
Partner
Fiókom
Kapcsolat
Nincsen annál kellemetlenebb egy autós számára, mint indulás előtt észrevenni, hogy lapos az egyik abroncsa. Vagy amikor autópályán, nagy sebességgel vezet, és hallja az élettartama vége felé közeledő abroncs vészjósló zörejét. Nos, szerencsére nagy utat tettünk meg az 50-es évek óta. A gumik ma már nem léggömb módjára pukkadnak ki, és az olyan modern technológiai megoldások, mint a defekttűrő, vagy tömlő nélküli abroncsok, rengeteg kellemetlenségtől kímélnek meg minket. Még a normál, elsőáras gumik is megfelelően szilárdak.
A továbbiakban a következő témákat járjuk körül:
Idegen tárgy: a futófelületbe fúródott idegen tárgy gyorsabb, vagy lassabb lefolyású nyomásvesztéssel jár. Az idegen tárgy miatt okozott defektet általában csavar, szög, törött üveg, vagy éles kavics okozza.
Rossz nyomás: a közhiedelemmel ellentétben nem a túlfújt, hanem az alulfújt gumik jelentik a legnagyobb kockázatot. Alulfújt gumikkal valójában rongálja az abroncs belső szerkezetét, ami megnövelheti a gördülési ellenállást. A defekt bekövetkezésének esélye ilyenkor nagyon magas, ugyanakkor nehezen észrevehető.
Nem a kerékcserét tárgyaljuk itt, hanem azt, hogy mi a megfelelő magatartás a defekt miatti baleset kockázatának csökkentéséhez.
Legelső reflexünk gyakran az, hogy azonnal leállunk, mihelyst megérezzük a lebegést, vagy a kormányzási problémát. Pedig drasztikus nyomásvesztés, sőt durrdefekt esetén a legjobb reakció az, ha enyhe gyorsítással elegendő úttartást nyerünk, és úgy állunk meg, hogy közben uraljuk a járműt.
Hasznos tudnia, hogy ha tovább közlekedik a defektes gumival, az drasztikusan lecsökkenti annak javíthatósági esélyét gumiszervizben.
A tömlő nélküli (tubeless) abroncsokat ideiglenesen meg lehet javítani defektjavító spray-vel akkor, ha a sérülés nem nagy. A defektjavító spray olyan habot tartalmaz, mely betapasztja a fúrt lyukat.
Meg kell találni a defekt helyét, el kell távolítani az idegen tárgyat, és a spray tartalmát a szelepen keresztül a gumiba tölteni. Ha ezt követően tovább kell vezetnie, tanácsos igen mérsékelt sebességgel közlekedni.
Ha az ideiglenes javítási kísérletek eredménytelenek, a pótkeréken a sor. Ne feledje el ezért rendszeresen leellenőrizni a pótkerék légnyomását.
A kerékcserét a kézifék behúzásával, és a jármű sebességbe rakásával kezdje. Ezzel rögzíti autóját az eljáráshoz.
Lazítsa meg a felni csavarjait, emelje meg az autót az emelővel, majd a kerék leemeléséhez teljesen csavarja ki a csavarokat. Ezután helyezze fel a pótkereket és csavarja vissza a csavarokat. Amikor az autó újra a talajon áll, húzza meg a csavarokat.
A pótkerék nem ugyanolyan, mint a többi, nem lehet vele 80 km/h-nál nagyobb sebességgel vezetni! Hosszú távon semmilyen esetben sem helyettesítheti a defektes gumit.
Hacsak nincsen tömlő nélküli defektjavító szettje kéznél, melyet persze használni is tud, az első tennivalója az, hogy autószerelőhöz megy.
Néhány kevésbé lelkiismeretes gumiszerviz talán csillagászati áron kísérli meg kiszámlázni önnek ezt a szolgáltatást.
A gumijavítás kötelező lépései a következők:
A sérülés egészének feltárásához alapvető dolog, hogy az abroncsot le kell szerelni a felniről és azt úgy kívülről, mint belülről át kell vizsgálni. Egy kívülről javíthatónak tűnő abroncsról néha kiderülhet, hogy bizony használhatatlan.
Egy szimpla dugó nem elegendő a gumi javításához, mert semmi nem garantálja azt, hogy a levegő ott többé nem szökik ki. A levegőkiáramlást foltjavító tapasszal sem lehet megakadályozni, mert azon át nedvesség szűrődhet be, és ez felgyorsíthatja a fém részek rozsdásodását.
A helyes javításhoz a légzáró réteget meg kell tisztítani, megszabadítani a piszoktól, bedugni, és speciális szerrel bevonni, mert a légmentességet biztosító gumi komponens külön bánásmódot igényel az ideális teljesítmény biztosításához.
Eredetileg a Michelin fejlesztette ki ezeket az abroncsokat (PAX), de ma már minden nagy gumigyártó vállalat készít ilyet. Ezek a gumik olyan megerősítéssel rendelkezik, mely még defekt után is képes megtartani a jármű tömegét az oldalfal rendkívüli keménységének köszönhetően. Ha defekt következik be, csökkentett sebességgel (80 km/h) nyugodtan el lehet rajtuk gurulni a legközelebbi autószerelő műhelyig. A defekttűrő gumik oldalfalán gyártótól függően a következő jelöléseket egyikét láthatjuk: ZP, SSR, ROF, EMT, RF, és BSR.
Defekttűrő gumit ki lehet-e cserélni normál gumira?
Igen, ám számításba kell venni a következőket:
Normál gumit le lehet-e cserélni defekttűrőre?
Nem, és ennek több oka is van:
Arra kell ügyelni, hogy adott tengelyen lévő kerekeknek minden szempontból (nyári, téli, illetőleg országúti, és terep) azonosnak kell lenniük, illetve a személygépkocsikon minden keréknek azonos szerkezetűnek kell lenni (mind diagonál, vagy mind radiál).
Négykerékmeghajtású járműveknél jobb, ha mind a 4 gumit lecseréli, mert csupán a defektes gumi lecserélése működési zavarokat okozhat a csúszásgátló rendszerben, vagy a stabilizátorban. Egyes esetekben jelentős károkat is okozhat. Csakis akkor cserélheti le kizárólag a defektes kereket, ha a másik 3 gumi teljesen, vagy szinte teljesen új.
Autógumik