Járműve geometriai beállításán ne változtasson - hacsaknem olyan viharedzett, előrehaladott ismeretekkel rendelkező autós ön, akinek ráadásul minden kellő felszerelés a rendelkezésére áll ehhez. Minden jármű optimális kerékdőlési, csapterpesztési, és kerékösszetartási beállítást igényel. Ezek módosítására csakis autószerelők jogosultak, hiszen itt minden tizedmilliméter számít.
A geometriai beállítás a 4 kerék állásának vizsgálatát és szabályozását jelenti. A szolgáltatás díja 15000-25000 HUF.
Ez csillagászati összegnek tűnhet, de a rossz geometria nagymértékben befolyásolja a gumi élettartamát és ha rossz, akkor plusz kiadásokat, illetve rossz vezetési érzetet okoz.
A technikai részletek tárgyalása előtt tekintsünk át néhány fontos kérdést a geometriával kapcsolatosan.
A geometria beállítása ugyanolyan rutineljárás, mint az olajcsere?
Nem, a geometria beállítása speciális eljárás, melyet akkor kell elvégezni, ha az alábbi jelenségek közül valamelyiket tapasztalja:
A geometriai beállítást minden kerékcserénél el kell végezni?
Az ökölszabály szerint ha a régivel megegyező méretűeket szerel fel, nem kötelező elvégezni. Eltérő méretű abroncsok viszont megkövetelik a geometriai beállítást. Az autószerelők egyébként biztonsági szempontok miatt hivatalból is javasolják ezt az ellenőrzést.
Valójában mit takar a futómű-beállítás?
A futómű beállítása a következő szögek vizsgálatát és beállítását jelenti: kerékdőlés, csapterpesztés, kerékösszetartás (tengelypárhuzam).
Minden jármű nagyon pontos beállítási értékekkel rendelkezik, melybe egyes hobbiszerelők szeretnek belenyúlni, hogy autójuk viselkedését egyéni igényeikre szabják. A futómű helyes beállítása milliméterre pontos eljárás, melyet egy különleges berendezésen: futóműmérő padon végeznek.
Fokban meghatározott érték. Negatív, ha a gumi teteje enyhén a gépjármű felé dől. Pozitív akkor, ha eltart tőle.
Sportos stílusú vezető számára a negatív szög agresszívebb kanyarodást tesz lehetővé. Egyenes irányú haladáskor ezzel szemben a jármű veszít a tapadásból, ami a fékezést és erőteljes felgyorsulást rontja.
Szintén fokban kifejezett érték, a talajra merőleges egyenes és a kerék forgócsap tengelye közti eltérés.
A magas sebesség alatti egyenesmenet és a kanyarodási szög alapja. A csapterpesztés általában nem módosítható, ha mégis megtörténik, akkor a cél a baleset miatt elveszített egyensúly visszaállítása.
A kerékösszetartás, vagy kerékszéttartás a kerekek állása és a gépjármű hossztengelye által bezárt szögeltérés. Ha a képzeletbeli egyenesek összetartanak, akkor kerékösszetartásról beszélünk. Ha nem (vagyis távolodnak egymástól), akkor széttartásról.
A mechanikai erők általános egyensúlyának biztosításához a hátsó meghajtású gépjárművek kerekei jellemzően összetartanak, míg az első meghajtású járműveken a leggyakrabban széttartanak.
Összefoglalva: alapvető fontosságú meggyőződni arról, hogy a fenti szögértékek megfelelőek-e.
Ebből a szempontból nem számít, hogy járműve a legutolsó generációs, maximális élettartamú gumikkal felszerelt. A beállítás akár néhány milliméteres eltérését még a legnevesebb abroncsok is megszenvedik élettartam vonatkozásában.