Kereséshez kattintson ide

Abroncs feltöltése nitrogénnel

Néhány szakmabeli újságcikk, vagy internetes fórum elolvasása után szinte az az érzésünk támad, hogy sokkal bevettebb gyakorlat az abroncsok nitrogénnel való feltöltése, mint oxigénnel. Nos, tény, hogy a gumigázas feltöltés ma már általánosan elterjedt a kereskedelmi és katonai repülőgépek, versenypályák és nagy munkaerőgép abroncsok területén.

Van-e értelme mindenkinek nitrogénre váltani? Nem biztos.

Az általunk belélegzett levegő 78%-ban nitrogénből, 21%-ban oxigénből, és 1%-ban egyéb összetevőkből áll. A nitrogén tehát nagy mennyiségben jelen van abban a levegőben, melyet gumink feltöltésére használunk. Ha hozzáadjuk, hogy gumigázzal legfeljebb 99%-os nitrogéntöltöttségi arány érhető el, a különbség elhanyagolhatónak tűnik.

Mint minden gáz, a nitrogén is alá van vetve a tágulási törvényeknek a hőmérséklet-emelkedés, ill. a lehűlés miatti sűrűségnövekedés során. Bizonyított tény továbbá, hogy minden 8°C emelkedés a guminyomás 0,1 bar növekedését eredményezi, és fordítva.

Hasonlóságok

  1. Az oxigénhez hasonlóan a nitrogén is érzékenyen reagál a hőmérséklet-ingadozásra. Következésképp ősz beköszöntével némileg emelni kell a guminyomást.
  2. Ahogy az oxigén (piros), ugyanúgy a nitrogén (kék) is szivárog a gumin keresztül, csak lassabban.
  3. Igaz, a nitrogén mentes az abroncsbelső rozsdásodását okozó részecskéktől (a nitrogén, az oxigénnel ellentétben, nem viseli el a nedvességet), ám jusson eszünkbe, hogy a légköri nyomás miatt kívülről folyamatosan oxigén áramlik a gumiba, s ezáltal - korlátozott mértékben ugyan, de - a korrózió jelensége folyamatos.

Előnyök

  1. A nitrogénnel való feltöltés az oxigénhez képest mérsékeli a természetes (külső beavatkozás nélküli) légnyomáscsökkenést. Ez remekül megfelel a ritkán közlekedő veterán autók gumijainak feltöltéséhez, hasonlóképp lakókocsi, és lakóautó esetén is.
  2. A nitrogén ráadásul stabil gáz, mely mérsékelt módon reagál a gördülési ellenállás által okozott felmelegedésre. Versenypályán magas sebesség elérését teszi lehetővé anélkül, hogy a gumik teljesítményét befolyásolná.

Hátrányok

  1. A nitrogénes feltöltés nem elhanyagolható kiadással jár az ingyenes levegőhöz képest.
  2. Előfordulhat az is, hogy nehezen lehet gumigázhoz jutni, amivel veszélyes szokást (nevezetesen alulfújt gumival való közlekedést) vehetünk fel.

Nitrogénes feltöltés előtt soha ne használjon vákuumszivattyút az abroncsok előkészítésére, mert visszafordíthatatlan károkat okoz annak belső szerkezetében, márpedig a megfelelő működéshez ez elengedhetetlen.