Autógumik

Hogyan állítsuk be a gumiabroncsok nyomását a sebesség alapján

Tudta, hogy a megfelelő gumiabroncsnyomás nagy sebességnél elengedhetetlen a biztonságához?

Európában a sebességkorlátozások általában korlátozzák a gyors vezetést. Azonban bizonyos korlátozások nélküli utakon vagy speciális körülmények között szükség lehet a gumiabroncsok nyomásának beállítására.

Amikor egy gumiabroncs nagy sebességgel forog, nagyobb terhelésnek van kitéve, különösen az oldalfalak deformációjának, amit deflekciónak neveznek. Ez hatással lehet a gumiabroncs teljesítményére és élettartamára.

A gumiabroncsok deflekciójának jelensége nagy sebességnél

Mi az a gumiabroncs-deflekció?

A mérnökök a deflekció kifejezést használják annak leírására, hogy mekkora a különbség egy gumiabroncs "terheletlen" sugara (a távolság a gumiabroncs teteje és a közepe között terhelés nélkül) és a "terhelt" sugara (a távolság a gumiabroncs közepe és az út között, amikor a gumiabroncs érintkezik a talajjal) között. Ez a lapulás elsősorban a terheléstől, a gumiabroncs nyomásától és a sebességtől függ.

A sebesség hatása a deformációra és a teherbírásra

A sebesség növekedésével a gumiabroncsokat jelentős centrifugális és hőhatások érik. Ha a nyomást nem állítják be megfelelően, az a gumiabroncs túlzott deformációját eredményezheti, ami a futófelület kopását okozza. Ezzel egyidejűleg a gumiabroncs maximális teherbíró képessége csökken a sebesség növekedésével.

Miért kell beállítani a nyomást?

A megfelelő nyomás csökkenti a túlzott deflekciót, és segít fenntartani az optimális biztonsági szintet. Az optimálisan felfújt, a sebességhez és a terheléshez igazított gumiabroncsok megőrzik teljesítményüket, csökkentik a kopást és elkerülik a túlmelegedést.

Milyen nyomás szükséges a gumiabroncsokhoz nagy sebességnél?

Vegyünk példaként egy szabványos méretű gumiabroncsot, például 215/50R17 91W, amely körülbelül 520 fordulatot tesz meg kilométerenként. 50 km/h sebességnél ez körülbelül 7 fordulatot jelent másodpercenként. Amikor a sebesség 240 km/h-ra nő, ez a szám 35 fordulatra emelkedik másodpercenként. Ez azt jelenti, hogy deflekció (a gumiabroncs deformációja) minden 28 milliszekundumban bekövetkezik. Ez a jelenség fokozatos túlmelegedést és jelentős terhelést okoz a gumiabroncs belső szerkezetében.

Az ETRTO (Európai Technikai Szervezet a Gumiabroncsokért és Keréktárcsákért) felismerte, hogy a túlzott deflekció nagy sebességnél veszélyeztetheti a vezetők biztonságát. Az oldalfalak és a futófelület jelentős deformációja instabilitáshoz, túlmelegedéshez és szélsőséges esetben a gumiabroncs meghibásodásához vezethet.

A kockázatok minimalizálása érdekében az ETRTO azt javasolja, hogy a gumiabroncsok nyomását a sebesség alapján állítsák be. Nagy sebességnél (160 km/h felett) szükséges növelni a gumiabroncs nyomását, hogy ellensúlyozzuk a teherbírás fokozatos csökkenését. Ez a beállítás csökkenti a deflekciót, javítja a jármű stabilitását és korlátozza a gumiabroncsok túlmelegedését.

Útmutató a megfelelő nyomás meghatározásához a sebesség alapján

A gumiabroncs maximális teherbírása csökken a sebesség növekedésével a mechanikai és hőhatások miatt. Íme az általános szabályok az ETRTO szerint:

1. Referenciapontok sebességekhez:

A referenciasebesség a gumiabroncs sebességi indexétől függ:

  • Q-tól V-ig (160–240 km/h): A teherbírás csökkenése 160 km/h felett kezdődik.
  • W (270 km/h): A teherbírás csökkenése 190 km/h-nál kezdődik.
  • Y (300 km/h): A teherbírás csökkenése 220 km/h-nál kezdődik.
2. Teherbírás csökkenése:

160 és 210 km/h között (Q-tól V-ig terjedő indexek) a teherbírás csökkenése:

  • 5% minden további 10 km/h sebességnövekedésnél.

210 km/h felett a csökkenés minden sebességi indexre egyedi:

  • V index (240 km/h): Teljes csökkenés 15% 240 km/h-nál.
  • W index (270 km/h): Teljes csökkenés 20% 270 km/h-nál.
  • Y index (300 km/h): Teljes csökkenés 15% 300 km/h-nál.
3. Nyomás beállítása a kompenzációhoz:

A nyomást növelni kell, hogy kompenzáljuk a teherbírás csökkenését, és csökkentsük a túlzott deflekciót (lapulást).

Az ETRTO hivatalos ajánlástáblázata

Speed Index R (max 106mph / 170km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
170 106 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2

Speed Index S (max 112mph / 180km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
180 112 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2

Speed Index T (max 118mph / 190km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2

Speed Index H (max 130mph / 210km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
210 130 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2.8 40.6

Speed Index V (max 149mph / 240km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
210 124 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2.8 40.6
240 149 +0.40 +5.8 522.75kg (-15%) 2.9 42.1

Speed Index W (max 168mph / 270km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
210 124 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2.8 40.6
240 149 +0.40 +5.8 522.75kg (-15%) 2.9 42.1
270 168 +0.50 +7.2 492kg (-20%) 3 43.5

Speed Index Y (max 186mph / 300km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160-220 100-136 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
240 149 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
270 168 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2,8 40.6
300 186 +0.60 +8,7 522.75kg (-15%) 3.1 45

A táblázatok 91-es teherindexű gumiabroncsokra vonatkoznak, és minden megadott nyomás hideg állapotban mért érték.

Szakértőink tanácsa:
A gumiabroncsok nyomásának sebességhez igazítása egyszerű, de alapvető lépés a biztonság érdekében és a gumiabroncsok megóvása érdekében. Indulás előtt, különösen gyors vagy hosszú utak esetén, szánjon néhány percet a gumiabroncsnyomás ellenőrzésére.

Böngészés folytatása hozzájárulás nélkül >
A sütikről és más nyomkövetőkről
Maxigumi.hu (AD TYRES) és partnerei (Google, Hotjar, Microsoft) azonosításra szolgáló kódsorozatokat (sütiket) és egyéb nyomkövetőket (webes tárhely) használnak a weboldal megfelelő működésének biztosítása, a navigáció megkönnyítése, a statisztikai mérések elvégzése és a hirdetési kampányok személyre szabása érdekében Az Ön eszközés tárolt sütik és egyéb nyomkövetők személyes adatokat tartalmazhatnak. Ezért a szabadon és tájékozódás alapján adott hozzájárulása nélkül az oldal működéséhez elengedhetetlenek kivételével nem helyezünk el sütiket vagy más nyomkövetőket az eszközén. Az Ön által választott beállításokat 6 hónapig őrizzük meg. A hozzájárulását bármikor visszavonhatja a Sütik és egyéb nyomkövetők oldalon. Ön dönthet úgy, hogy a böngészést a sütik vagy más nyomkövetők elhelyezésének elfogadása nélkül folytatja. A sütik elutasítása nem akadályozza meg a szolgáltatások igénybe vételét AD TYRES. További információkért kérjük, lépjen a Sütik és egyéb nyomkövetők oldalra.
Sütik személyre szabása
LiveChat