Keresés méret szerint

Hogyan kell a guminyomást a sebességhez igazítani?

Tudta-e, hogy hasznos a nyomás átállítása nagyon magas utazósebesség esetén? Alapesetben ez a cikk senkit nem érint, mert az Európában engedélyezett sebességkorlátozások mindenkit mérsékelt menetsebességre kényszerítenek.

A vakmerőbb autósok számára néhány dolgot azért pontosítani szeretnénk.

Az abroncsok oldala enyhe mértékű deformálódást szenved el a ránehezedő teher miatt, a futófelület pedig szétlapul, amikor kapcsolatba lép a talajjal.

Az abroncs deflexió jelensége magas sebesség esetén

A mérnökök deflexiónak nevezik annak a különbségnek a kiszámítását, ami az abroncs terheletlen sugara (a tengelyközép és gumi tetőpontja között, azaz a guminak azon a része, amely nem deformálódik a talajjal való kapcsolat miatt) és az abroncs terhelt sugara (a tengelyközép és az útfelület között, azaz ott, ahol a gumi lenyomódik, amint kapcsolatba ér a talajjal) között fennáll.

Minél magasabb a sebesség, a gumik annál nagyobb mértékben deformálódnak, és a futófelület annál inkább szétlapul. Más szavakkal, minél gyorsabban vezet egy autós, annál jelentősebb az abroncs deflexiója, vagyis deformálódása. Ezzel párhuzamosan, minél nagyobb a sebesség, annál alacsonyabb a jármű terhelési képessége.

A guminyomást ahhoz a sebességhez kell igazítani, amelyen ön vezetni szokott, a biztonság és az optimális teljesítmény megőrzése érdekében.

Mekkora sebességhez mekkora guminyomás?

Példának vegyünk egy standard gumit, melynek mérete 215/50R17 91W, és melynek fordulatszáma egy km megtételéhez olyan 520 körül van. 50 km/h sebességen a fordulatszám másodpercenként körülbelül 7. Ha a jármű gyorsul, hogy elérje a 240 km/h sebességet, a másodpercenkénti fordulatszám nem kevesebb, mint 35-ig felkúszhat! A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a gumik minden 28. ezredmásodpercben deflexiót szenvednek el. Minél magasabb a sebesség, annál jobban deformálódik az abroncs.

Az ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation, Európai Abroncs-, és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetsége) elismerte, hogy a deflexió jelentősége nem elhanyagolható, és a magas sebességgel vezető autósok veszélyeztetettsége megszüntetése érdekében csökkenteni kell.

Az ETRTO ezért javasolja a guminyomás és a terhelés sebesség szerinti beállítását. Nagy sebesség esetén a gumi oldalfalán jelzett értékhez képest magasabb nyomás alkalmazása javasolt.

Útmutatás a megfelelő guminyomáshoz adott sebességhez viszonyítva.

A gumigyártó által normál vezetési körülmények esetére előírtakat alapul véve a nyomást a sebesség növekedésével együtt, fokozatosan kell emelni. A lenti példában egy 215/50R17 91W abroncshoz a gyártó 2,4 bar nyomást ír elő, amit 0,1 bar értékkel kell növelni minden egyes 10 km/h-val nagyobb sebesség esetén.

Persze, tudjuk, hacsak nem F1-es pilóta ön, a guminyomást képtelen vezetés közben állítgatni. A szükséges nyomást ezért előre tervezze meg és állítsa be, mielőtt még őrültséget követne el.

+10km/h = +0,1 bar értékkel emelje a guminyomást

Ezt követően, illetve miközben a menetsebesség emelkedik, a gumi oldalán jelölt terhelési index 5%-kal csökken minden 10 km/h-nyi sebességnövekedés esetén egészen addig, míg a sebesség további 30 km/h-val nő.

+10km/h = -5% terhelhetőség

Esetünkben a 215/50R17 91W gumi standard terhelési indexszel 671 kilogrammot bír el. Ez a teherbíró képesség már csak 570 kilogrammot ér el, ha azt egy 270 km/h-val száguldó autóra pakoljuk fel.










LiveChat
Whatsapp Messenger