Tudta, hogy a megfelelő gumiabroncsnyomás nagy sebességnél elengedhetetlen a biztonságához?
Európában a sebességkorlátozások általában korlátozzák a gyors vezetést. Azonban bizonyos korlátozások nélküli utakon vagy speciális körülmények között szükség lehet a gumiabroncsok nyomásának beállítására.
Amikor egy gumiabroncs nagy sebességgel forog, nagyobb terhelésnek van kitéve, különösen az oldalfalak deformációjának, amit deflekciónak neveznek. Ez hatással lehet a gumiabroncs teljesítményére és élettartamára.
A mérnökök a deflekció kifejezést használják annak leírására, hogy mekkora a különbség egy gumiabroncs "terheletlen" sugara (a távolság a gumiabroncs teteje és a közepe között terhelés nélkül) és a "terhelt" sugara (a távolság a gumiabroncs közepe és az út között, amikor a gumiabroncs érintkezik a talajjal) között. Ez a lapulás elsősorban a terheléstől, a gumiabroncs nyomásától és a sebességtől függ.
A sebesség hatása a deformációra és a teherbírásraA sebesség növekedésével a gumiabroncsokat jelentős centrifugális és hőhatások érik. Ha a nyomást nem állítják be megfelelően, az a gumiabroncs túlzott deformációját eredményezheti, ami a futófelület kopását okozza. Ezzel egyidejűleg a gumiabroncs maximális teherbíró képessége csökken a sebesség növekedésével.
Miért kell beállítani a nyomást?A megfelelő nyomás csökkenti a túlzott deflekciót, és segít fenntartani az optimális biztonsági szintet. Az optimálisan felfújt, a sebességhez és a terheléshez igazított gumiabroncsok megőrzik teljesítményüket, csökkentik a kopást és elkerülik a túlmelegedést.
Vegyünk példaként egy szabványos méretű gumiabroncsot, például 215/50R17 91W, amely körülbelül 520 fordulatot tesz meg kilométerenként. 50 km/h sebességnél ez körülbelül 7 fordulatot jelent másodpercenként. Amikor a sebesség 240 km/h-ra nő, ez a szám 35 fordulatra emelkedik másodpercenként. Ez azt jelenti, hogy deflekció (a gumiabroncs deformációja) minden 28 milliszekundumban bekövetkezik. Ez a jelenség fokozatos túlmelegedést és jelentős terhelést okoz a gumiabroncs belső szerkezetében.
Az ETRTO (Európai Technikai Szervezet a Gumiabroncsokért és Keréktárcsákért) felismerte, hogy a túlzott deflekció nagy sebességnél veszélyeztetheti a vezetők biztonságát. Az oldalfalak és a futófelület jelentős deformációja instabilitáshoz, túlmelegedéshez és szélsőséges esetben a gumiabroncs meghibásodásához vezethet.
A kockázatok minimalizálása érdekében az ETRTO azt javasolja, hogy a gumiabroncsok nyomását a sebesség alapján állítsák be. Nagy sebességnél (160 km/h felett) szükséges növelni a gumiabroncs nyomását, hogy ellensúlyozzuk a teherbírás fokozatos csökkenését. Ez a beállítás csökkenti a deflekciót, javítja a jármű stabilitását és korlátozza a gumiabroncsok túlmelegedését.
A gumiabroncs maximális teherbírása csökken a sebesség növekedésével a mechanikai és hőhatások miatt. Íme az általános szabályok az ETRTO szerint:
1. Referenciapontok sebességekhez:A referenciasebesség a gumiabroncs sebességi indexétől függ:
160 és 210 km/h között (Q-tól V-ig terjedő indexek) a teherbírás csökkenése:
210 km/h felett a csökkenés minden sebességi indexre egyedi:
A nyomást növelni kell, hogy kompenzáljuk a teherbírás csökkenését, és csökkentsük a túlzott deflekciót (lapulást).
Az ETRTO hivatalos ajánlástáblázata
| Speed Index R (max 106mph / 170km/h) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
| Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
| 160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
| 170 | 106 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
| Speed Index S (max 112mph / 180km/h) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
| Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
| 160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
| 180 | 112 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
| Speed Index T (max 118mph / 190km/h) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
| Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
| 160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
| 190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
| Speed Index H (max 130mph / 210km/h) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
| Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
| 160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
| 190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
| 210 | 130 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2.8 | 40.6 |
| Speed Index V (max 149mph / 240km/h) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
| Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
| 160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
| 190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
| 210 | 124 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2.8 | 40.6 |
| 240 | 149 | +0.40 | +5.8 | 522.75kg (-15%) | 2.9 | 42.1 |
| Speed Index W (max 168mph / 270km/h) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
| Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
| 160 | 100 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
| 190 | 118 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
| 210 | 124 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2.8 | 40.6 |
| 240 | 149 | +0.40 | +5.8 | 522.75kg (-15%) | 2.9 | 42.1 |
| 270 | 168 | +0.50 | +7.2 | 492kg (-20%) | 3 | 43.5 |
| Speed Index Y (max 186mph / 300km/h) | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| Car Speed | Increased Pressure | Load | Tyre Pressure | |||
| Km/h | mph | bar | psi | bar | psi | |
| 160-220 | 100-136 | 0.00 | 0.00 | 615kg (maximum load) | 2.5 | 36.3 |
| 240 | 149 | +0.20 | +2.9 | 584.25kg (-5%) | 2.7 | 39.2 |
| 270 | 168 | +0.30 | +4.3 | 553.5kg (-10%) | 2,8 | 40.6 |
| 300 | 186 | +0.60 | +8,7 | 522.75kg (-15%) | 3.1 | 45 |
A táblázatok 91-es teherindexű gumiabroncsokra vonatkoznak, és minden megadott nyomás hideg állapotban mért érték.
Szakértőink tanácsa:
A gumiabroncsok nyomásának sebességhez igazítása egyszerű, de alapvető lépés a biztonság érdekében és a gumiabroncsok megóvása érdekében. Indulás előtt, különösen gyors vagy hosszú utak esetén, szánjon néhány percet a gumiabroncsnyomás ellenőrzésére.