Kereséshez kattintson ide

Nyomáseltérés: magasság és hőmérséklet

Amennyire nehéz megjósolni az abroncsnyomás ingadozását a magas hegyekben, annyira hasznos lenne tudni, kell-e módosítani ilyenkor a nyomást a gumiteljesítmény megőrzéséhez.

Néhány kulcsgondolat, melyek segítségével megértheti, mi történik, amikor járművével magas hegyek közé megy fel.

Először is, a légköri nyomás attól függ, milyen magasan vagyunk a tengerszint felett. Minél magasabbra megyünk, a nyomás annál inkább csökken.

Ha tengerszinten 2,4 bar nyomásra fújja fel abroncsát, akkor a guminyomás fokozatosan nő a magassággal együtt, mert a levegő egyre alacsonyabb nyomást fejt ki.

Ez még nem minden. A magasság emelkedésével a levegő nemcsak hidegebb, hanem ritkább is.

A levegő, mint gáz halmazállapotú anyag, fizikai törvényeknek engedelmeskedik. Az egyik törvény kimondja, hogy a hőmérséklet csökkenésével a gáz összenyomódik, ami pedig nyomáscsökkenéssel jár.

A levegő hőmérsékletének csökkenése tehát befolyásolja az abroncsnyomást. Mégpedig csökkenti.

Ez a két jelenség - a guminyomás emelkedése az abroncs és a légköri nyomás eltérésének változása miatt, és a gáz lehűlése miatti nyomáscsökkenés - valójában kölcsönösen kioltják egymást.

A tengerszint felett alacsonyan, vagy magasan tehát érzékelhető mértékben nem változik a guminyomás (ellenben minden bizonnyal fel kell szerelkeznie téli gumival, vagy hóláncokkal).