Kereséshez kattintson ide

Gördülési ellenállás: a fogyasztás mumusa

Eladási érvként gyakran említjük az alacsony gördülési ellenállást a környezetvédelemmel kapcsolatos európai szabályozások kapcsán. Pontosan miről van szó?

A gördülési ellenállás az az energia, mely akkor távozik, amikor a gumi az útfelülettel való kapcsolatbalépése eredményeként deformálódik, és súrlódik. A gumi viszkoelaszticikus viselkedésétől függ, amit hétköznapibb szóval hiszterézisnek nevezünk.

A mozgási ellenállások egyike ez, mely minden járműre hat (mozdulatlanság, levegő, stb.).

Azon járművezető számára, aki csökkenteni szeretné üzemanyag-fogyasztását, a gördülési ellenállás olyan kulcstényező, amivel évente akár több tanknyi üzemanyagot is megspórolhat.

Általánosan elfogadott, hogy azok az abroncsok, melyek gumikeveréke kevesebb szilikát tartalmaz, mérsékeltebb gördülési ellenállást mutatnak más abroncsokhoz képest.

További megfontolandó tényezők:

  • A kerék súlya (felnik + gumik): minél könnyebb a kerék, annál kevesebb üzemanyagot igényel.
  • Oldalfalak szilárdsága: minél keményebbek az oldalfalak, annál kevésbé deformálódik a gumi, és annál kevesebbet fogyaszt.
  • Útfelület minősége (a vezető erre befolyással nem bír).

Hogyan történik a gördülési ellenállás mérése?

A gördülési ellenállás mérése nagyon pontos szabványok (ISO 28580) szerint, laboratóriumban, 25°C szobahőmérsékleten zajlik. A méréshez a laboratórium egy hengert (lásd a képen) használ, erre helyezik rá a tesztelni kívánt gumit adott terheléssel és nyomással.

Az első mérést kerék nélkül végzik. Megforgatják a mérődobot, és megmérik, hogy mekkora erőkifejtés szükséges ehhez a mozgáshoz. A második mérés már a gumival történik, és ugyanúgy lemérik a dob megforgatásához szükséges erőt.

Végül a két erő különbsége adja a haladási ellenállást, kg/t-ban kifejezve.


Hasznos tudni:

Amikor egy elkopott abroncsot újra cserélünk, a gördülési ellenállás átlagosan 20%-kal nő, ami a használat első hónapjaiban enyhe üzemanyag-fogyasztás emelkedésként jelentkezik.

A gördülési ellenállás egy úton belül is ingadozik: ha a gumik elérik az üzemi hőmérsékletet, az ellenállás csökken.

Az ellenállási együttható magyarázatot ad arra, hogy néhány autós miért részesíti előnyben a magasabb profilú, és ezáltal az ellenállást és a feszültséget nagyobb felületen eloszlató gumikat. Mert ez hozzájárul az abroncs élettartamának növeléséhez.