Kereséshez kattintson ide

Érintkezési felület: túlfújás és alulfújás veszélyei

Abroncsai ránézésre impozánsak, és masszívan állnak a betonon? Pedig a gumik érintkezési felülete csupán néhány négyzetcentiméternyi terület. Nagyon fontos, hogy tiszteletben tartsa a biztonságra vonatkozó alapszabályokat, és ne veszélyeztesse magát feleslegesen.

Egy abroncs érintkezési területe még optimális körülmények között is korlátozott. A guminyomást rendszeresen le kell ellenőrizni. A nem megfelelő nyomás radikálisan megváltoztathatja az érintkezési felület nagyságát, ahogyan azt lent látja:

A guminyomást rendszeresen ellenőrizni kell, mert a látszat néha csal.


Egy másik fontos tényező a csapterpesz. Ahogy azt útmutatónk magyarázza, minél nagyobb a csapterpesz szöge, az abroncs annál kisebb felületen érintkezik a talajjal. Jól illusztrálja ezt a lenti ábra:


A magas csapterpesz könnyebb kanyarodást tesz lehetővé. Ugyanakkor drasztikusan csökkenti az érintkezési felületet!

Apró, nem érzékelhető változtatásokról van szó, melyek, ha hatásuk összeadódik, járműve viselkedésére nem elhanyagolható következményekkel járnak.

Az érintkezési felületet rendszeresen meg kell vizsgálni az aquaplaning kockázatának kiküszöböléséhez. A vízre felúszást ugyanis az érintkezési felület ugyanolyan mértékben befolyásolja, mint a futófelület mintázatának csatornamélysége.

Magasság és érintkezési felület összefüggése

A lenti ábrán látható, hogy az érintkezési felület alakját az határozza meg, hogy az abroncs magasabb (65, bal oldali rajz), vagy alacsonyabb (35, jobb oldali rajz).